Voor het uitbreiden van de transportactiviteiten op Scandinavië, werd in 1984 een transportdienst op Denemarken opgezet van Zwolle naar Padborg: Denemarken Holland Transport. Dit Zwolse bedrijf kreeg een eigen vestiging in Denemarken: Danks Hollandsk Transport. Na 5 jaar werd besloten DHT te verkopen, wat vervolgens weer ruimte gaf om nieuwe initiatieven te ontwikkelen.
In 1984 werd BV Expeditiebedrijf VMD in Zwolle gekocht. Hiermee had de Fritom Group een tweede expeditiekantoor. En VMD was niet zomaar een expeditiekantoor. In onze archieven vonden we een trotse reportage uit 1977, toen VMD de belangrijke taak had om de gouden koets te vervoeren van Den Haag naar Drunen. Oldenburger|Fritom is nu de hofleverancier binnen onze groep, maar in 1977 was VMD dat dus ook al.
In 1985 vond er een herstructurering plaats. De bedrijven die de drie families in de loop der jaren hadden opgericht of gekocht, kwamen onder een holding te vallen. Vanaf dat moment behoorden ze tot de Friese Transport Ontwikkelingsmaatschappij. Fritom was geboren.
Fritom ging zich ook bezighouden met vervoer, handel en opslag van organische mest en slib. Een markt waarvoor door de strenge wetgeving veel expertise werd gevraagd. In 1986 kocht Fritom Mestservice Plender in IJsselmuiden. Een jaar laten kocht ze Grond- en mestbedrijf Gromes BV te Wognum. Deze bedrijven werden in 1988 samengevoegd tot de Fritomdochter Gromes-Plender in IJsselmuiden.
Fritom zag een nieuwe vorm van transport opkomen: huckepackvervoer, ook wel gecombineerd vervoer genoemd: goederenvervoer waarbij opleggers over de weg, maar voor een belangrijk deel ook op speciale wagons per trein worden vervoerd. Vanuit Leeuwarden werd in 1987 in samenwerking met expediteur/transporteur Richard Kempers Hucom opgericht voor huckepackvervoer op Italië. Helaas was Hucom zijn tijd te ver vooruit. Het bleek in de jaren tachtig prijstechnisch nog niet mogelijk om dit vervoer rendabel te krijgen.
In 1989 richtte Fritom samen met Müller Transport in Holten Melkweg-Müller Combinatie (MMC) BV op. MMC vervoerde tankcontainers met liquide middelen vanuit Engeland en Ierland naar Nederland. Ab Doorenbos was in de beginfase de enige medewerker van dit bedrijf. Het bedrijf had bij de start geen transportcapaciteit, maar huurde dit in bij Melkweg Zwolle en Müller.
Wij vertellen u graag meer over onze geschiedenis en werpen ook een blik op de toekomst van onze groep van bedrijven.
Onze historie